det finns inte orsaker till allt

det gör inte det. hur mycket vi än vill det.
ibland blir det bara som det blir och det behöver inte betyda något och det behöver inte finnas en orsak till det alla gånger. det är oftast okej ändå. eller, det kommer att bli det. med tiden. det blir det alltid. även om man inte känner det så just nu. och kanske inte sen heller för den delen. men det kommer bli okej.
det här med orsaker. med att ta reda på varför. varför saker blir som de blir eller varför det inte blir det. det är något jag kan lägga ner massa tid på att fundera. visa kan nog kalla det för att överanalysera. det gör jag nog med ibland faktiskt.
men jag gör det. lägger ner tid (mer eller mindre) på ordet varför.
kan inte säga att jag kommer på det alla gånger men det hindrar inte mig till att försöka. friskt vågat eller vad är det man brukar säga.
sen för ett tag sen läste jag en riktigt kass bok. tog mig evigheter att ta mig igenom den. tjock som fan var den med. men i denna urdåliga bok fastande några citat. och just ett av dem är "det finns inte orsaker till allt"
jag har tänkt på detta till och från efter det. och med tiden och med vis svårighet kommit fram till att det faktiskt stämmer. detta är sjukt svårt att erkänna för en sån som mig. som älskar att analysera och vända ut och in på allt. men det gör det inte mindre sant för det.
ett annat citat som fanns med i boken är "i denna delen av världshistorien" typ "detta är jobbigt för mig i denna delen av världshistorien" det ger ialla fall mig perspektiv på vad det nu är som är jobbigt osv. allt blir mindre och inte lika jobbigt. när man får ett annat perspektiv på det hela. det är inte (oftast inte faktiskt, väldigt sällan det är det) livsviktigt i det långa loppet. även om det känns så just nu, i denna delen av världshistorien.
och jag tycker att dessa två citat hör ihop lite. om man tänker efter. eller tänker som jag gjort.
även om något känns jobbigt just och man vänder upp och ner på allt för att komma på varför det är som det är så kommer man inte tänka på det i samma ljus senare. i en annan del av världshistorien. för det kommer vara okej då. som jag skrev innan i detta inlägg, och som jag skrivit hur många gånger som helst innan, det kommer bli okej. och det är väl egentligen det som är viktigt. i just den här historien i alla fall.
beccasur - jag vet varför 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0